ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi

2003 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Puan Hesaplamaları ile İlgili Değişiklikler

Yükseköğretim Genel Kurulunun 06 Eylül 2002 tarihinde yaptığı toplantıda,  2003 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Puanlarının hesaplanması ile ilgili olarak aşağıdaki değişikliklerin yapılmasına karar verilmiştir. Bugün sizlere bu değişikliklere ilişkin bilgi sunmak istiyorum. Değişiklik yapılan konularda sorularınız olduğu takdirde, bu soruları cevaplandırmaya çalışacağım.

2003 ÖSS’de uygulanmasına karar verilen değişiklikler şunlardır:

  1. Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının Hesaplanması Yönteminin Değişmesi
  2. Okul Değiştiren Öğrenciler İçin Uygulanan Yöntemin Kaldırılması
  3. ÖSS Puan Dağılımının 100-300 Puan Dağılımına Dönüştürülmesi
  4. ÖSS’de Başarılı Olma Puan  Sınırlarının  Değişmesi
  5. ÖSS’de Türkçe ve Matematik İle İlgili  Ağırlıkların Artırılması
  6. ÖSS Puanlarına Katılarak Y-ÖSS Puanlarının Oluşmasını Sağlayacak Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının (AOBP) Çarpılacağı Katsayıların  Değişmesi
  1. Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının Hesaplanması Yönteminin Değişmesi

a)     Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP)

Bilindiği gibi, halen uygulanmakta olan sistemde, ortaöğretim kurumlarından toplanan diploma notları, her okul kendi içinde olmak üzere ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puan dağılımına dönüştürülmekte ve bu puan OBP olarak adlandırılmaktadır. 2003-ÖSS’den itibaren, diploma notlarından  yine aynı şekilde standart puanlar hesaplanacak, buna ek olarak standart puanlar en büyüğü 100 ve en küçüğü 50 olacak şekilde bir puan dağılımına dönüştürülecektir.  Her okulun kendi içinde hesaplanan ve  en büyüğü 100, en küçüğü 50  olan bu puanlar, bundan böyle OBP olarak adlandırılacaktır.

2002 ve daha önceki yıllarda uygulanmakta olan sistemde, diploma notlarından hesaplanan OBP’lerin en büyük ve en küçük puanları okuldan okula değişiklik göstermekteydi. Örneğin, bir okulda en büyük OBP 80 olurken, bir diğer okulda bu puan 70 veya 75 olabiliyordu. Yeni uygulamayla bu farklılıklar kaldırılmış, tüm okullarda en büyük OBP 100, en küçük OBP 50 olacak şekilde standartlaştırılmıştır.

Yukarıda açıklanan şekilde hesaplanan OBP’ler, bir okuldaki öğrenciye ait diploma notunun diğer öğrenciler arasındaki yerinin daha kolaylıkla anlaşılmasını sağlamaktadır. Örneğin, önceki yöntemle yapılan hesaplamada,   OBP’si 72 olan bir öğrencinin diğer öğrenciler arasındaki yerini bilebilmesi için kendi okulundaki en büyük ve en küçük OBP’leri bilmek  zorunluluğu vardı.  Yeni yöntemde, bu zorunluluk kalkmış, adayın OBP’si 100’e yakınsa, okulunun iyi öğrencileri arasında olduğu, 50’ye yakınsa diploma notunun kendi okulundaki diploma notlarına göre daha küçük diploma notları arasında olduğu kolaylıkla anlaşılabilecektir.

b)     Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı  (AOBP)

Bilindiği gibi, 1999 ve daha sonraki ÖSS’lerde, OBP’ler ortaöğretim kurumlarının ÖSS ortalamalarına göre ağırlıklandırılmıştır. Bu ağırlıklandırmada en büyük AOBP 80 olmuş, en küçük AOBP’ler ise, okulların  ÖSS ortalamalarına göre değişiklik göstermiştir.

1997 yılında, ÖSYM Başkanlığı tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına  sunulan raporda, ortaöğretim başarı puanının ağırlıklandırılmasının gerekçesi şu şekilde yer almıştır:

      “........ ortaöğretim başarı puanı, okullarda kazanılan bilgi düzeyinin ölçüsü olarak değil, öğrenme gücü ve çalışma alışkanlıkları ile ilgili bir ölçü olarak ÖSYS puanlarına katılmaktadır. Kuşkusuz fen ve anadolu liselerinde okuyan öğrenciler arasında da öğrenme gücü ve çalışma alışkanlıkları yönünden farklar vardır. Ancak, bu farklar öğrenciler seçilmiş olduğu için diğer liselerde olduğu kadar geniş değildir. Bir başka deyişle, çok yetenekli bir grup içinde diploma notu sıralamasına göre en sonda olmak, yetenek dağılımı normal olan liselerin diploma notu sıralamasına göre en sonda olmakla, öğrenme gücü ve çalışma alışkanlıkları açısından bakıldığında, bir değildir. Fen ve anadolu liseleri ile ilgili soruna bir çözüm aranırken bu hususun göz önünde tutulmasının yararlı olacağı düşünülmüştür.”

 

Yukarıdaki gerekçeden hareket edilerek, 1999-ÖSS’den itibaren OBP’lerin, okulların ÖSS puan ortalamalarına göre ağırlıklandırılması uygulamasına geçilmiştir.  Bu uygulama, fen liseleri ve anadolu liseleri gibi öğrencilerini seçerek alan okulların öğrencilerinin ortaöğretim başarı puanlarını yükseltmek amacıyla  diğer okullara nakletme eylemini önleyememiştir. Fen ve anadolu liseleri yönetimlerinden gelen yakınmalar, AOBP’nin hesaplanması yönteminin değiştirilmesini gerektirmiştir.

2003-ÖSS’den itibaren uygulanacak olan AOBP’nin hesaplanma yöntemi Ek-1’de verilmiştir. Bu ekteki açıklamaların incelenmesinden de anlaşılacağı gibi, yeni uygulamada, her okulda en büyük AOBP 100 olacaktır. Yeni uygulamada, ÖSS ortalaması yüksek olan okulların diploma notları düşük olan öğrencileri, ÖSS ortalamaları düşük olan okulların öğrencilerine göre daha yüksek AOBP’lere sahip olacaklardır.

2003-ÖSS’de uygulanmasına başlanacak olan yöntem, ÖSS ortalaması yüksek olan okullardaki öğrencilerin AOBP’lerini önemli ölçüde artırmaktadır.  Örneğin, bu uygulamada, ÖSS ortalaması en büyük olan okulda diploma notu en yüksek olan adayın AOBP’si 100,  diploma notu en küçük olan adayın AOBP’si 94,445 olacaktır.  Okulun ÖSS ortalaması düştükçe,  diploma notu düşük  olan öğrencinin alacağı AOBP de azalacak ve ÖSS ortalaması en düşük olan okulun en küçük diploma notuna sahip olan öğrencisinin AOBP’si 50 olacaktır. Bir başka deyişle,  okulların en yüksek diploma notuna sahip olan öğrencilerin AOBP’leri arasında bir fark bulunmayacak, her okulda diploma notu en yüksek olan öğrencinin AOBP’si 100 olacaktır. Okulların ÖSS ortalamalarının diğerlerine göre düşük olması, okullardaki diploma notları düşük olan öğrencileri etkileyecek ve ÖSS ortalaması en düşük olan okuldaki en küçük diploma notuna sahip olan öğrencinin AOBP’si 50 olarak hesaplanacaktır. Bu durumda, bir ÖSS döneminde tüm öğrenciler arasında AOBP’si 50 olan sadece bir öğrenci bulunacaktır. 

2003-ÖSS’den itibaren uygulanacak yöntemde, OBP’lerin ağırlıklandırılmasında kullanılacak olan okul  ÖSS puan ortalamaları, hesaplamaya girmeden önce en büyüğü 200, en küçüğü 100 olacak şekilde yeni bir dağılıma dönüştürülecektir.

2002 ve daha önceki yıllarda ÖSS’ye girerek AOBP’leri hesaplanmış olan adayların AOBP’leri, 2003-ÖSS’de uygulanacak yöntem  uygulanarak ve ÖSYM kayıtlarında bulunan ortaöğretim başarı puanları kullanılarak yeniden hesaplanacaktır.

  1.  Okul Değiştiren Öğrenciler İçin Uygulanan Yöntemin Kaldırılması

2002 ve daha önceki yıllarda, fen ve anadolu liseleri öğrencilerinin, son sınıfta  diğer okullara nakletmeleri durumunda, bu öğrencilerin iki yıllık not ortalamaları eski okullarından, son yıllarına ait not ortalaması da yeni okullarından alınarak buna göre bir OBP hesaplanmaktaydı. Bu uygulama, fen ve anadolu lisesi öğrencilerinin ikinci yıl yarısından itibaren diğer liselere nakletmeye başlamaları ile amacına hizmet edemeyecek bir duruma gelmiştir.

Yukarıda 1. maddede açıklanan yöntem,  ÖSS puan ortalaması yüksek olan okullarda okuyan öğrencilerin AOBP’lerini, halen uygulanmakta olana göre, önemli ölçüde yükseltecektir. Bu yükselmenin, fen ve anadolu liseleri öğrencilerinin başka okullara nakletme isteklerini azaltacağı umulmaktadır. Bu beklentiden hareket edilerek, nakleden öğrencilerin iki yıllık not ortalamalarını eski okullarından ve son yıllarına ait not ortalamalarını  naklettikleri okuldan hesaplama yönteminin uygulanmasına son   verilmiştir. Öğrencilerin AOBP’leri, hangi okuldan mezun olmuşlarsa, bu okulun ÖSYM’ye bildirdiği diploma notuna göre hesaplanacaktır.

3.      ÖSS Puan Dağılımının 100-300 Puan Dağılımına Dönüştürülmesi

2002 ve daha önceki yıllarda uygulanmakta olan puanlama yönteminde, ÖSS puanlarının en büyüğü ve en küçüğü, hesaplama yapılan yılın puan dağılımına bağlı olarak, yıldan yıla değişmektedir. Bu da adaylar arasında puanların sınava girilen yılda düşeceği veya yükseleceği tahminlerinin yapılmasına neden olmaktadır. Bu sakıncayı en aza indirmek amacıyla, her puan türünde ayrı olmak üzere, ÖSS puanlarının en yükseği 300, en küçüğü 100 olacak şekilde bir dönüştürmeye tabi tutulmasına karar verilmiştir. Bu uygulama,

a)     her yıl puan türlerinin en yüksek puanları arasında meydana gelen farklılıkları ortadan kaldıracaktır. Örneğin, 2002-ÖSS’de, en büyük    ÖSS-SAY puanı 184.993, en küçük ÖSS-SAY puanı 79.042; en büyük ÖSS-SÖZ puanı 173.230, en küçük ÖSS-SÖZ puanı 68.227; en büyük ÖSS-EA puanı 171.634, en küçük ÖSS-EA puanı 77.873; en büyük ÖSS-DİL puanı 146.400, en küçük ÖSS-DİL puanı 41.898 olmuştur. Görüldüğü gibi, bu durumda farklı türlerdeki puanların büyüklerini veya küçüklerini birbirleriyle karşılaştırmak mümkün değildir. Yeni uygulama, puan türleri dağılımlarını birbirine benzer hale getirmektedir.

b)     yükseköğretim programlarının merkezi yerleştirmedeki en küçük puanlarında, ilgili yılın ÖSS puan dağılımına bağlı olarak meydana gelen ve yıldan yıla değişen farklılıkları ortadan kaldıracaktır. Böyle bir uygulama, adayların sınava girilen yılda, “yükseköğretim programlarının en küçük puanlarında  puan dağılımına bağlı olarak  düşme veya yükselme olacağı” tahminlerini   sonlandıracaktır.

c)      yükseköğretim programlarının kendilerini en küçük ÖSS puanları yönünden değerlendirmelerini kolaylaştıracaktır. Bilindiği gibi bu değerlendirme en küçük puanların yıldan yıla değişip değişmediğinin incelenmesi yoluyla yapılmaktadır. Böylece, en küçük puanlarda ÖSS puan dağılımına bağlı olarak meydana gelen farklılıkların çok aza indirilmesi, bu incelemenin yapılmasını kolaylaştıracaktır. Bu uygulamadan sonra, en küçük puanlarda meydana gelen değişmeler, yükseköğretim programları tarafından “adayların tercihlerinin değişmesi” olarak  yorumlanacaktır.

4.      ÖSS’de Başarılı Olma Puan  Sınırlarının  Değişmesi

2002-ÖSS ve daha önceki yıllarda, sınavsız geçiş hariç, meslek yüksekokulları ve açıköğretim önlisans programlarını tercih edebilmek için ilgili puan türünden en az 105,000 veya daha yüksek, bir lisans programını tercih edebilmek için ise ilgili puan türünden 120,000 veya daha yüksek ÖSS puanına sahip olmak gerekmiştir. ÖSS puanlarının  100 ile  300 arasında değişmesi,  bu sınırlarda da değişiklik yapılmasını gerektirmiştir. ÖSS’yi kazanma, bir başka deyişle, meslek yüksekokulları ve açıköğretim programlarını sınavsız geçiş dışında tercih edebilme sınırı 105,000 yerine 160,000; lisans programlarını tercih edebilme sınırı da 120,000 yerine 185,000 ÖSS puanı olarak belirlenmiştir. Bu sınırlarda meydana gelen değişiklik,  kesinlikle, ÖSS’yi kazanma puanlarının yükseltilmesi anlamına gelmemektedir. Bu değişikliğin anlamı, eski ÖSS dağılımındaki 105,000 ÖSS puanının yeni ÖSS dağılımında 160,000’a, 120,000 ÖSS puanının 185,000’a karşılık geleceğidir.

5. ÖSS’de Türkçe ve Matematik İle İlgili  Ağırlıkların Artırılması

Ortaöğretimde Türkçe ve matematik alanlarında kazanılmış bilgi ve becerilerin üniversite eğitimindeki başarıyı  diğer bilgi ve becerilerden daha fazla etkilediği olgusu göz önünde tutularak, sınavda uygulanan testlerdeki Türkçe ve matematik bölümlerinin ÖSS puanı içindeki ağırlığının artırılmasına karar verilmiştir. Önceki yıllarda uygulanan ağırlıklandırma ile yeni ağırlıklandırma Ek-2’de sunulmuştur.    Ek-2’deki tablolarda görüldüğü gibi, önceki yıllarda ÖSS-SÖZ puanının hesaplanmasında Türkçe ve sosyal  bilimler ile matematik ve fen bilimleri ayrımı yapılmazken, yeni ağırlıklandırmada bu ayrımlar göz önünde tutulmuş ve sözel puanda Türkçenin ağırlığı sosyal bilimlere göre, matematiğin ağırlığı fen bilimlerine göre artırılmıştır. Benzer işlem matematik ve Türkçe için sayısal ve eşit ağırlıklı ÖSS puanlarında da yapılmıştır.  ÖSS-DİL puanında da Türkçenin ağırlığı artırılmış durumdadır.

   6.ÖSS Puanlarına Katılarak Y-ÖSS Puanlarının Oluşmasını Sağlayacak       Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının (AOBP) Çarpılacağı Katsayıların Değişmesi

2002 ve daha önceki yıllardaki uygulamalarda adayların AOBP’leri kendi alanında bir yükseköğretim programına yerleşirken 0,5, diğer programlara yerleşirken 0,2 ile çarpılmıştır. Meslek lisesi mezunlarına, ayrıca, kendi alanlarında yükseköğretim programlarına yerleşirken AOBP’leri 0,15 ile çarpılarak bir ek puan verilmiştir.       2003-ÖSS’den itibaren  ÖSS puanlarının en yükseğinin 300’e çıkarılması, bu katsayılarda da değişiklik yapılmasını gerekli kılmıştır. AOBP’nin yerleştirmeye esas olan Y-ÖSS puanları içindeki ağırlığının eskisine göre bir ölçüde de artırılması amaçlanarak, yukarıda sözü edilen ağırlıkların aşağıdaki gibi belirlenmesine karar verilmiştir. 

2003-ÖSS’de ağırlıklı ortaöğretim başarı puanının ÖSS puanlarına katılırken çarpılacağı katsayılar  şunlardır:

   

 2002 Uygulanan2003 Uygulanacak
Katsayı Y-ÖSS puanı içindeki payıKatsayı Y-ÖSS puanı içindeki payı
Kendi alanında0,5%17,70,8%21,1
Alanı dışında0,2%8,00,3%9,1
Ek puan0,15%6,10,24%7,4

Yukarıdaki çizelgede görüldüğü gibi, 2003-ÖSS’de başlanacak olan uygulamada, ortaöğretimdeki  başarının, yerleştirmeye esas olan Y-ÖSS puanı içindeki ağırlığı,

adaylar kendi alanlarındaki yükseköğretim programlarına yerleşirlerken, önceki yıllardakine göre,  yaklaşık % 3 oranında artırılmış durumdadır.

Ortaöğretimdeki başarının yükseköğretime girişte göz önünde tutulmasının amaçlarından biri de, adayların ortaöğretimdeki öğrenimleri sırasında derslerini iyi öğrenmelerine ve öğretmenlerinden iyi notlar almasına teşvik edilmesidir. Adayların ortaöğretimin 1.,2., ve 3. yıllarındaki müfredatı çok iyi öğrenmeleri, ÖSS’de sorular daha önceki sınıflardaki temel bilgi, kavram ve işlemlere dayalı olarak hazırlansa bile, bu soruları daha az zamanda ve daha doğru olarak cevaplandırmalarına olanak sağlayacaktır. Ayrıca ortaöğretimdeki müfredatın bütünüyle öğrenilmesi, adayların yükseköğretimdeki öğrenimlerini kolaylaştıracak ve başarılarını artıracaktır. 

2003-ÖSS ile ilgili olarak Yükseköğretim Genel Kurulunun 06.09.2002 tarihli toplantısında vermiş olduğu değişiklik kararları, yukarıda değinilen konularda olmuştur. Bu değişiklikler üzerinde sorularınız olduğu takdirde, cevaplandırmaya çalışacağım.

        Saygılarımla,

Dr. Fethi Toker

              Başkan

     EK-1

Ağırlıklı ortaöğretim başarı puanının hesaplanması yönteminde yapılacak değişiklik

2003-ÖSS’den itibaren uygulanacak olan Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının (AOBP) hesaplanması yöntemi aşağıdadır.

1. Adım

Halen uygulanmakta olan sistemde olduğu gibi ortaöğretim kurumlarından toplanan diploma notları her okulun kendi içinde ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puan dağılımına dönüştürülecektir.

2. Adım

Yukarıda da değinildiği gibi, bu standart puanların ortalaması bütün okullarda 50 olmakta, fakat en yüksek ve en küçük  standart puanlar her okulda farklı olabilmektedir. Bu farklılık ağırlıklandırmada okullar arasında fark yaratmaktadır. Bu farklılığı ortadan kaldırmak için standart puanlar aşağıdaki formül uygulanarak her okulda en yükseği 100, en küçüğü 50 olan bir standart puan dağılımına dönüştürülecek ve elde edilen puanlar bundan böyle adayların ortaöğretim başarı puanları (OBP) olacaktır. Bir başka deyişle, bu dönüştürme sonunda her okulda diploma notu en yüksek öğrencinin OBP’si 100, diploma notu en küçük olan öğrencinin OBP’si 50 olacak, diğer öğrencilerin OBP’leri bu değerler arasında bir değere sahip olacaktır.

SP= Her okulun kendi içinde her öğrenci için diploma notlarından hesaplanan standart puan

B= Okuldaki en büyük diploma notu standart puanı

C= Okuldaki en küçük diploma notu standart puanı

OBP= Bir okuldaki her öğrencinin okul başarısını, standart puanların en küçüğü 50, en yükseği 100 olacak şekilde dönüştürülmesi ile elde edilmiş ortaöğretim başarı puanı

Yukarıdaki formüle giren SP değerleri, aynı zamanda sınavsız geçiş için başvuran adayların yerleştirme  puanlarının hesaplanmasında da kullanılacaktır.  Bu hesaplama ile ilgili halen uygulanmakta olan yöntemde bir değişiklik yapılmamıştır.

3. Adım

OBP’lerin ağırlıklandırılması, halen, okulların ÖSS puan ortalamalarına göre yapılmaktadır. ÖSS puan ortalamalarının en yükseği ve en düşüğü yıldan yıla farklı olmakta, puan türleri arasında en yüksek puanlar açısından fark bulunmakta ve bu değişik değerler ağırlıklandırmada önemli farklılıklar yaratabilmektedir. Bu farkları kaldırmak için her puan türünde ayrı olmak üzere hesaplanan ortaöğretim kurumlarının ÖSS puan ortalamalarının en yükseğinin 200 ve en küçüğünün de 100 olacak şekilde ölçeklendirilmesinin uygun olacağı düşünülmüştür. Bu dönüştürme aşağıdaki formül ile yapılacak, dönüştürme sonunda okulların ÖSS puan ortalamaları A puanları olarak adlandırılacaktır.

A=   Okullara ait ÖSS puan ortalamalarının en yükseği 200, en küçüğü 100 olacak şekilde dönüştürülmesi ile elde edilecek puanlar

D= Bir okulun ÖSS puan ortalaması

E= ÖSS’deki en büyük puan ortalaması

F= ÖSS’deki en küçük puan ortalaması

4. Adım

Yukarıda 2. Adımda açıklanan yöntemle her okulun her öğrencisine ait OBP’ler hesaplandıktan sonra bu puanların ağırlıklandırılması yapılacaktır. Ağırlıklandırmada, şimdiki uygulamada olduğu gibi, okulların ÖSS puan ortalamaları göz önünde tutulacak, ancak ÖSS ortalamaları yukarıda 3. Adımda açıklanan yöntemle dönüştürmeye uğradıktan sonra kullanılacaktır. 2002 ve daha önceki yıllardaki uygulamada, Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanlarının (AOBP) bir okulun en yüksek diploma notuna sahip öğrencisine 80 verecek şekilde oluşmasını sağlayan bir formül kullanılmaktaydı. Bu uygulamada en küçük AOBP’ler ise okulun ÖSS puan ortalamasına göre değişmekte, ÖSS puan ortalaması en küçük olan okulda en küçük diploma notuna sahip öğrencinin OBP’si 30 ise AOBP’si de 30  olmaktaydı.

ÖSS ortalamaları yüksek olan okulların AOBP’lerini şimdiki uygulamaya göre daha üst düzeye çekmek için  aşağıdaki formül geliştirilmiştir.

A=  Okullara ait ÖSS puan ortalamalarının en yükseği 200, en küçüğü 100 olacak şekilde dönüştürülmesi ile elde edilen okul ÖSS ortalaması

OBP= Bir okuldaki her öğrencinin okul başarısını, standart puanların en küçüğü 50, en yükseği 100 olacak şekilde dönüştürülmesi ile elde edilmiş ortaöğretim başarı puanı

Bu formülün kullanılmasıyla bir okuldaki en yüksek OBP’si olan öğrencinin AOBP’si 100 olacak, diğer öğrencilerin AOBP’leri, okullarının yukarıda 3. Adımda açıklanan     A puanlarına göre ağırlıklandırılacaktır.

AOBP’nin en büyüğünün 100 ve en küçüğünün 50 olması, ÖSS puanına katılmak üzere önceki yıllarda AOBP’ye uygulanan katsayıların da değişmesini gerektirmiştir. Bu değişiklik 5. sayfadaki 6. maddede ele alınmıştır. 6. maddedeki katsayı değişikliği de göz önünde tutularak, yukarıda sunulan değişikliğin uygulandığı üç okul,  Ek-1A, 1B ve 1C’de   verilmiştir. Ek-1A’da yer alan okul, Türkiyede en büyük ÖSS-SAY ortalamasına (177,975) sahip olan İzmir’deki bir fen lisesidir. Ek-1B’de  ÖSS-SAY ortalaması 141,479 olan Ankara ilindeki bir anadolu  lisesine ve Ek-1C’de de Türkiye’de en küçük   ÖSS-SAY ortalamasına (92,473) sahip olan Balıkesir ilindeki bir çok programlı liseye   ilişkin bilgiler yer almaktadır.

2003’te uygulanacak olan ağırlıklandırmada, 2003-ÖSS’de en yüksek ÖSS-SAY puan ortalamasına sahip fen lisesinde en küçük OBP’ye sahip adayın AOBP-SAY puanı 94,445 olacaktır (Ek-1A). Bir başka deyişle, ÖSS-SAY puan ortalaması en yüksek olan okulun AOBP-SAY’ları 100 ile 94,445 arasında değişecektir. Ek-1C’deki tablonun incelenmesi ile görüleceği gibi, ülkemizdeki en küçük ÖSS-SAY puan ortalamasına sahip olan çok programlı lisede ise, uygulanmasına karar verilen değişikliğe göre, adayların Sayısal AOBP’leri 100 ile 50 arasında değişecektir.

Ek-1A, Ek-1B ve Ek-1C’de yer alan bilgilerdeki kısaltmalar ve bazı hesaplama sonuçları bu eklerin ön sayfasında verilmiştir.

2003-ÖSS’den itibaren uygulamaya konacak değişiklikler, sadece fen liseleri için değil, tüm ortaöğretim kurumları içindir.

5. Adım

Önceki yıllarda ÖSS’ye girerek ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları hesaplanmış olan adayların ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları, yukarıda 2. Adım’dan itibaren açıklanan yolla yeniden hesaplanacaktır.

Ek-1A, Ek-1B ve Ek-1C’de yer alan bilgilere ilişkin kısaltmalar ve hesaplamalarda kullanılan bazı puanlar

1 numaralı sütun        : Adayın ÖSYM numarası

2 numaralı sütun        : Adayın diploma notu

3 numaralı sütun        : Adayın Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP)

4 numaralı sütun        : Adayın halen yürürlükte olan kurallara göre hesaplanmış olan           2002 Sayısal Ağırlıklı  Ortaöğretim Başarı Puanı (AOBP)

5 numaralı sütun        : Adayın 2002 ÖSS-SAY puanı

6 numaralı sütun        : Adayın yeni yöntemle 100’e çekilmiş OBP’si

7 numaralı sütun        : Adayın yeni yöntemle hesaplanmış AOBP’si

8 numaralı sütun        : Adayın 300’e çekilmiş ÖSS-SAY puanı

9 numaralı sütun        : Adayın yeni yöntemle hesaplanmış YÖSS-SAY puanı

2002-ÖSS’de en büyük ÖSS-SAY puanı : 184,993

2002-ÖSS’de en küçük ÖSS-SAY puanı : 79,042

2002-ÖSS’de en büyük okul ÖSS puan ortalaması : 177,975

2002-ÖSS’de en küçük okul ÖSS puan ortalaması : 92,973