2003-ÖSYS Tercihlerini hazırlayan adayların “2003 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu”nda gösterilen 2002 Y-ÖSS yüzdelik dilimlerinin kullanımı sırasında bu bilgiyi doğru yorumlayamadıklarına ilişkin duyumlar alınmıştır. Konuya açıklık getirmek ve 2003 yılı sonuçları ile 2002 yılı verilerini karşılaştırmak için yalın bir yöntemi adaylara duyurmanın yararlı olacağı düşünülmüştür.
Elde ettikleri sınav sonucuna göre adayların hangi yükseköğretim programlarına yerleşebileceğinin göstergesi, o adayın başarı sırası ile tercih etmek istediği programa önceki yıl, son sırada yerleşen adayın başarı sırası arasındaki benzerliktir. Adaylara gönderilen “2003-ÖSS Sınav Sonuç Belgesi”nde Y-ÖSS Puanları, Başarı Sıraları ve Yüzdelik Dilimlerinin tümü yer almaktadır. Ayrıca, belgenin arka yüzünde bu puan türlerinde puanı hesaplanan aday sayıları da verilmiştir. 2002 ve 2003 yıllarına ilişkin puanı hesaplanan aday sayıları aşağıdaki çizelgede gösterilmiştir.
2003-ÖSS Sınav Sonuç Belgesi’nde görülen yüzdelik dilim değerini kılavuzda verilen 2002 yüzdelik dilimiyle karşılaştırabilmek için yapılması gereken 2002 yılına ilişkin yüzdelik dilim değerini çizelgenin son sütununda gösterilen oran ile çarpmaktır. Böylece 2002 ve 2003 yıllarına ilişkin yüzdelik dilimler benzeştirilmiş ve karşılaştırılabilir olacaktır.
Bir örnekle inceleyelim. Aday, 2003-ÖSYS’de Y-ÖSS-SÖZ Puanı ile öğrenci alan bir programı tercih etmek istiyor olsun. Adayın kendi alanında olan bu program için 2002 yılındaki 0,5 AOBP katsayılı yüzdelik dilim 6,44, adayın 2003 yılındaki 0,8 AOBP katsayılı yüzdelik dilimi ise 4,76 olsun. Çizelgede bu puan türü için verilen oran 0,616’dır. 2002 yılına ilişkin yüzdelik dilim bu oran ile çarpılınca, 6,44x0,616=3,97 bulunur. Adayın kendi yüzdelik dilimini 2002 yüzdelik dilimleri ile karşılaştırırken kullanması gereken değer ”6,44” değil “3,97” olmalıdır.
Yıldan yıla programlara olan ilgi ve kontenjanlardaki değişiklikler, yeni açılan programlar, ek puan alabilecek adayların ilgi alanlarında olası farklılıklar gibi pek çok etmen, yüzdelik dilimleri ve programa yerleşen son adayın başarı sırasını etkilemektedir. Bu nedenle adayların kılavuzda gördükleri yüzdelik dilimleri ve bu açıklamada gösterilen yolla eriştikleri değerleri dikkatle kullanmaları yerinde olacaktır. Adayların en çok okumak istedikleri programları tercih listelerine alırken kendi yüzdelik dilimlerinin bir miktar üstündeki yüzdelik dilimlerden başlayarak epeyce altındaki yüzdelik dilimlere sahip programları kapsayacak şekilde bir tercih listesi oluşturmaları yerinde olur.
Başarı dilekleri ve saygılarımızla,
Prof. Dr. M.Savaş Küçükyavuz
ÖSYM Başkanı
YIL | PUAN TÜRÜ | AOBP KATSAYISI | PUANI HESAPLANAN ADAY SAYISI | ORAN |
2002 | Y-ÖSS-SÖZ | 0,2 | 894 574 | |
2003 | Y-ÖSS-SÖZ | 0,3 | 1 094 649 | |
| | | | 0,817 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-SÖZ | 0,5 | 388 170 | |
2003 | Y-ÖSS-SÖZ | 0,8 | 630 233 | |
| | | | 0,616 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-SÖZ | Ek Puanlı | 55 129 | |
2003 | Y-ÖSS-SÖZ | Ek Puanlı | 76 074 | |
| | | | 0,725 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-SAY | 0,2 | 641 384 | |
2003 | Y-ÖSS-SAY | 0,3 | 505 956 | |
| | | | 1,268 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-SAY | 0,5 | 220 035 | |
2003 | Y-ÖSS-SAY | 0,8 | 243 763 | |
| | | | 0,903 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-SAY | Ek Puanlı | 26 997 | |
2003 | Y-ÖSS-SAY | Ek Puanlı | 25 330 | |
| | | | 1,066 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-EA | 0,2 | 884 616 | |
2003 | Y-ÖSS-EA | 0,3 | 1 023 177 | |
| | | | 0,865 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-EA | 0,5 | 288 027 | |
2003 | Y-ÖSS-EA | 0,8 | 501 429 | |
| | | | 0,574 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-EA | Ek Puanlı | 26 583 | |
2003 | Y-ÖSS-EA | Ek Puanlı | 46 266 | |
| | | | 0,575 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-DİL | 0,2 | 20 959 | |
2003 | Y-ÖSS-DİL | 0,3 | 35 866 | |
| | | | 0,584 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-DİL | 0,5 | 11 251 | |
2003 | Y-ÖSS-DİL | 0,8 | 25 200 | |
| | | | 0,446 |
| | | | |
2002 | Y-ÖSS-DİL | Ek Puanlı | 1 821 | |
2003 | Y-ÖSS-DİL | Ek Puanlı | 3 557 | |
| | | | 0,512 |
Gösterilecek sonuç bulunamadı !!!